sunnuntai 6. lokakuuta 2013

Thööööö SUN-trip!

Goedemiddag!

Eilen lauantaina se nyt sitten oli, meidän SUN-trip :) Yritän kirjoittaa tässä nyt mahdollisimman vähän ja laittaa kuvia paljon, koska kuva kertoo.... U know.. Koko reissun hinta oli VAIN 20€. Tuutte huomaamaan lukiessa, että se oli todella vähän. Hintaan kuului siis kaikki muu, paitsi lounas..

Lähtö oli siis 8:15 Windesheimilta, eli sinne piti nyt sitten aamutuimaan unenpöpperössä pyöräillä. Nimenomaan unenpöpperössä, koska täällä olen ikävä kyllä oppinut aika huonon unirytmin eli nukkumaan myöhään ja vasta puolilta päivin ylös sängystä. Sen se teettää, kun on iltaluentoja suurin osa.

Lähdimme matkaan isolla bussilla, matkassa oli kuitenkin noin 70/80 henkeä. Ihan tarkkaa lukemaa en tiedä. Tunnelmaa oli linja-autossa, vaikka kaikki olivat vielä todella väsyneitä aikaisesta herätyksestä. Osa kuulemma oli ollut bailaamassakin perjantaina.. Vaatii kyllä turnauskestävyyttä moinen! No, eipä ollut ihan tavallinen bussimatka, sillä heti meidän viihdykkeeksemme laitettiin pyörimään "Kuokkavieraat"-leffa, eli nauraa sai.. :)

Matka Haagiin kesti noin 2 tuntia. Ensimmäinen etappimme oli Madurodam, miniatyyrihollanti. Ei taida tuo viimeinen olla sana, mutta kyseessä oli siis puisto, jossa oli kaikki Hollannin tärkeimmät nähtävyydet pienoiskoossa esillä. Eli sai todella hyvän kuvan siitä, mitä Hollanti on.. Kuvia, kuvia, kuvia:

Nigmegenin reissulta tuttu rakennelmahökkeli :)

Ihmiset olivat viimeisen päälle tarkasti tehtyjä myöskin: osalla oli silmät/suut ja kaikki.

Hyi, näitä uiskenteli minihollannin vesistöissä!

Juna tuleeeeeeee!!

"Tervetuloa Siljalinen risteilylle Tukholmaan..." :D

Isoilla puukenkillä hulluttelua.. Kuinka tyypillistä turisteilua :D

Siinä teille Kruidvat, mistä ne päiväliputkin ostin :D

Madurodamin hulluttelujen jälkeen lähdettiin itse Haagin keskustaan. Siellä oli vapaata aikaa, ja mehän ryygäsimme porukalla ensimmäisenä lounaalle Subwayhin :)
Ai kun oli hyväää!
Nyt sitten tietysti herää kysymys: subissako/mäkissäkö se sielä koko ajan käy syömässä. No ei, pyrin yleisesti ottaen menemään aina jonnekkin ei-ketjuravintolaan(jos ravintolaan menen), sillä miksi söisin samaa paskaa ulkomailla, kun voin syödä jotain erilaistakin.. Mutta, täällä lounaskulttuuri on LEIPÄÄ, ja subwaystähän sitä luonnollisesti saa.

Lounaan jälkeen oli vähän aikaa siinä käppäillä keskustassa ympäriinsä, kunnes tuli aika päivän kohokohdan! Meidät vietiin nimittäin hollantilaisen taiteilijan M.C. Escherin näyttelyyn: "Escher in het Paleis". Laitan joitain kuvia näyttelystä, mutta todellisuudessa tämä pitää nähdä itse. Aivan mahtavia taideteoksia, mies on todella ollut aikanaan erittäin viisas.
Jeiiii, museooooon :)

Näyttää normihuoneelta, mutta niinkuin alla näkyy, eipäs olekaan ;)

Tässä siis Escherin huone, varmaan yksi kuuluisimmista illuusioista, mitä se ukkeli on luonut. Maksettiin tästä kuvasta 2,5€ kappale, mutta olihan se nyt kuitenkin pakko päästä tässä huoneessa kuvaan ;) Iva(oikeimmanpuoleinen) on meistä pisin, ja Olga(vaseimmanpuoleinen) on meistä lyhin.

Mahtavia kuvia ja illuusioita ja kaikkia upeeta.. Olen todella onnellinen, että tuonnekin päästiin käymään..

Näyttelystä sitten lähdimme bussilla Delftiin, joka on kaupunki vain pienen bussimatkan päässä Haagista. Delftissä meille oli järjestetty kaupunkikierros, missä opas kertoili kaupungista ja Hollannin historiasta yleensä, sillä Delftillä on todella tärkeä osa Hollannin historiassa. En kuitenkaan sisällytä mitään historiajuttuja blogiin, koska en itse oikein ole niistä kiinnostunut. Hauskasti kuitenkin mies kertoi kaikkia tarinoita, ja mukavaa oli kiertää Delftiä. Kuvia:

Oranssi William

Kaupunkikierroksen jälkeen pääsimme päivällistämään/illallistamaan Het Koningshuysiin(The Royal House tai jotain), hienoon ravintolaan aivan Delftin keskustassa. Ensimmäiset juotavat olivat jälleen ilmaisia ja kukin sai tilata mitä juomista vain. Ruoka tuotiin aika pikaisesti eteemme ja täytyy kyllä nostaa kokille hattua. Mediumiksi paistettu possun pippuripihvi, papuja ja maalaisranskiksia. Oli aivan mahtavaa ja sai kyllä tosissaan nauttia hyvästä ruoasta, palvelusta ja seurastakin!

No eipä siinä, olisi kyllä pihvissäkin ollut jo ihan tarpeeksi sulattelemista(sekä ruoansulatusmielessä että siinä mielessä, että tällaista ruokaa ei tälläisella reissulla tarjottaisi Suomessa) niin kannettiin eteemme jälkiruoka. Siis voi hyvä luoja, parasta brownieta mitä olen ikinä maistanut. Sen kanssa oli kermavaahtoa ja kinuskikastiketta. Nämä kun sai alas, oli kyllä hieman täyteläinen olo. Mutta tuntui todella hyvältä, että meitä oltiin ajateltu näin paljon. Ja tietysti kasvissyöjät saivat pihvin sijasta jotain muuta!!

Ruokailun jälkeen pyörimme kaikki takaisin bussille ja lähdimme ajelemaan kotia kohti.

Reissu oli siis erittäin halpa, lipun hintaan €20 sisältyi:

-Bussimatkat Windesheimilta Haagiin, Delftiin ja takaisin
-Pääsylippu Madurodamiin (aikuiselta) 15€
-Pääsylippu Escherin näyttelyyn(aikuiselta) 9 €
-Ohjattu kaupunkikierros Delftissä
-Illallinen Het Koninghuysissa( jos Suomen hintoja ajattelee, niin tuollaisesta illallisesta olisi saanut pulittaa vähintään €40.)

Mieluusti olisi kyllä maksanut vähän enemmänkin moisesta matkasta..

Loppumatka sujui rauhallisissa merkeissä pimeässä bussissa, sillä suurin osa nukkui tai ainakin yritti. En tiedä missä vaiheessa siirryin väsymyksestä pirteän puolelle, mutta päätimme sitten kuitenkin vielä lähteä samoilla silmillä bailaamaan kaupungille :D
Hauska yö oli, itse kävin kolmessa paikassa: De Docterissa, 38barissa(jossa en ole vielä käynytkään ennen eilistä) ja tietysti vanhaan kunnon Het Vliegende Paardiin päädyin itse loppuviimein. Hauskaa oli, ja tanssittua tuli niin että aivan hiki kaatui päälle :D
Kotiin päästyä olin ollut hereillä lähes 24 tuntia, joten uni kyllä maittoi todella.

Mahtava reissu ja mahtava päivä, kerta kaikkiaan. Täytyy kiittää ensinnäkin reissun järjestäjiä ja tietysti kaikkia mukana olleita. Pysyttiin aikataulussa todella hyvin ja kaikki meni muutenkin todella hyvin. Success!

Kouluviikko alkaa taas huomenissa, itsellä tosin on vapaapäivä onneksi.  Ensi viikonloppuna saan rakkaita ihmisiä kylään, nimittäin äitin, isin, Tuan ja Miikan <3 Aivan, ihanaa, on tositosi ikävä niitä :)