torstai 17. lokakuuta 2013

Perheen vierailu ja muita kuulumisia

Hellou!

Nyt on sitten jo melkein kaksi kuukautta vierähtänyt täällä jo niin rakkaaksi tulleessa Hollannissa. Mahtavaa aikaa on ollut, ja toivotaan että toinenkin puolisko ajasta on yhtä mahtavaa..

Viime viikon aikana tuli tehtyä paljon kouluhommia. Perjantaina en kuitenkaan mennyt kouluun ollenkaan, kun lähdin aamusta Schipholin lentokentälle perhettä vastaan. Vähän oli kyllä kummallista nähdä niitä näin pitkän ajan jälkeen, mutta kuitenkin niin ihanaa!! :)

Porukat oli päättänyt, että paras ratkaisu on vuokrata auto viikonlopuksi. Ja säiden vuoksi lopulta jopa minä olin sitä mieltä, että onneksi vuokrasivatkin. Täällä on ollut niin nättiä säätä kunnes viime viikonloppuna alkoi sataa oikein kunnolla.

No, Amsterdamista kentältä sitten otettiin auto käyttöön ja lähdettiin ajelemaan kohti Zwollea. Olisimme tietysti voineet jäädä myös Amsterdamiin, mutta halusin, että perhe tulee katsomaan myös paikan, missä asun ja oikeasti näkee kaupungin, missä tämä syksy tulee vietettyä. Amsterdamiin pääsee kyllä uudestaankin, mutta Zwolleen tuskin heidän tulee ikinä mentyä, jos en minä ole täällä. Itse todennäköisesti tulen tänne uudestaan, mutta se onkin vähän eri asia minun kohdallani.

Zwolleen kun päästiin, mentiin ensinnä käymään porukoiden hotellilla, De Campanile Zwollessa: huoneeni kun kuitenkin on niin pieni, ettei tänne aivan viittä ihmistä olisi mahdutettu viikonlopuksi. Hotellilta kävimme kävellen lounastamassa De Harmoniessa. Maistatin perheellä Krokettia, joka on tyypillinen hollantilainen ruoka. Sellainen pötkö, missä on lihamössöä sisällä. Kuullostaa ihan kamalalta, mutta on kyllä hyvää :D

Lounaan jälkeen lähdimme hotellille hakemaan autoa. Päätimme lähteä käymään autolla Hattemissa, sillä suklaakauppa oli toden totta nähtävä. Sää oli kurja: kylmä ja sateinen. Kävimme tsekkaamassa suklaakaupan, ja kävimme myös kahvilla aivan ihanassa kahvilassa Hattemissa. Sisustus oli todella oonamainen, joten tykkäsin. Eivätkä pullatkaan olleet kovin huonoja ;)

Hattemissa käppäiltiin jonkun aikaa huonosta säästä huolimatta, sillä se on niin SÖPÖ pieni kylä. Jos voitte kuvitella,että joku paikka on söpö, niin Hattem on sitä. :)

Hattemin jälkeen menimme ruokakauppaan, sillä aamiaistarjoilut oli tarkoitus kuitenkin viettää Oonan kämpällä. Kauppareissun jälkeen siinä vähän tsillailtiin kämpällä, minkä jälkeen lähdettiin syömään. Tarkoitus oli viedä porukat Las Rosasiin, mutta valitettavasti perjantaina se oli täyteen buukattu. Varasimme siis pöydän lauantaiksi(onneksi vielä sai pöytiä).

Porukat toivat Suomesta minulle ensinnäkin RUISLEIPÄÄ omnom, suomalaista suklaata(tokikin olen syöttänyt sitä täällä muille mutta se oli tarkoituskin), villalankoja kutomista varten, mannaryynejä(että saan vähän muutakin puuroa kuin kaurapuuroa), meikkivoidetta(koska meikäläisen hipiä on niiin vaalea, ettei täällä ole oikeaa sävyä), Lady Gaga -kirjan ja korvatulpat, täällä kun on tupannut öisin olemaan vähän meluisaa aika-ajoin.

Ruisleipää annoin maistettavaksi myös Ivalle ja Petralle, ja he tykkäsivät siitä. Ja se oli kuin olikin hieman erilaista, mitä heillä on, vaikka heilläkin kuulemma on ruisleipää Tsekissä.

Perjantaina menimme sitten syömään Humphrey's-nimiseen ravintolaan, joka on ihan Las Rosasin vieressä. Täytyy kyllä sanoa, että ei ollut pettymys. Kauniisti sisustettu ja muutenkin todella viihtyisä ravintola ja hyvät ruoat. Eikä ollut edes kallis: yksi menu(3 ruokaa) oli vain 24,95!! Suomessa ei usein saa kunnon pihviä tuolla hinnalla. Mutta, otimme sitten vain pääruoat, koska olimme syöneet aika paljon päivällä. Muutama kuva illalliselta:

Kaikki on vähän pöllämystyneen näköisiä, sillä vesisade ei ainakaan tosiaankaan kaunista :D

Ruokailun jälkeen porukat veivät minut ja Tuan ja Miikan Leliestraatille. Kaikki olivat aika väsyneitä pitkästä päivästä, joten menimme ajoissa nukkumaan.

Seuraavana aamuna äiti ja iskä tulivat aamupalalle kämpille. Aamupalan jälkeen lähdimme käymään kaupungilla, sillä täällä oli taas tori, niinkuin joka lauantai. Kiersimme torilla, maistelimme ilmaisia juustoja ja höpötimme kaikenlaista turhaa.

Iltapäivällä  menimme kahville minun kämpälleni. Ostimme perjantaina kaupasta vadelmakakkua, jonka sitten tuhosimme iltapäiväkahvilla. Voi elämä, se oli ehkä parasta vadelmakakkua mitä olen koskaan syönyt. Vadelmajuustokakku, ja päällä valkosuklaaraastetta.

Nojoo, se siitä unelmoinnista. Oleilimme siinä porukalla minun kämpälläni kunnes kello olikin jo sitä paljon, että oli aika lähteä Las Rosasiin. Pakkasin kotona jo tavarat yötä varten, sillä emme voineet olla toista yötä Leliestraatilla, sillä täällä oli reivibileet. Ja kuten olen jo aiemmin kirjoitellut, näissä bileissä täällä ei ole mitään laillista :D Hyvät bileet oli kuitenkin kuulemma ollut..

Las Rosas tarjosi jälleen kerran loistavat sapuskat. Ravintola oli taas aivan tupaten täynnä ihmisiä, mutta se onkin todella suosittu paikka. Syönnin jälkeen lähdimme vesisateessa käppäilemään takaisin hotellille, kukaan meistä ei ollut muistanut ottaa sateenvarjoa.. Mikä on sikäli aika idioottimaista ottaen huomioon että koko viikonlopun ajan oli satanut :D Kuvia illalliselta:

Perhepotretti :)

Seuraavana aamuna menimme taas aamupalalle kämpille.. 8. kerros, eli kerros jossa minäkin asun, eli kerros jossa lauantain bileet pidettiin, oli kyllä juuri sen näköinen että bileet oli ollut. Ja se haju oli jotain niiiiin järkyttävää: oksennuksen, pilven ja röökin ja alkoholinkin yhdistelmä! No, se nyt oli odotettavissakin. Onneksi kun sunnuntaina kotiin palasin, käytävä oli suurinpiirtein siivottu jo.

Aamiaisen jälkeen lähdimme autolla Hollannin ah niin kauniiseen pääkaupunkiin, Amsterdamiin. Matkan ajan, niinkuin oikeastaan koko päivän ajan satoi hullun lailla ja tuuli oli jotain 100 metriä sekunnissa(ymmärrätte varmaan että liioittelen, mutta kova tuuli oli kuitenkin :D)

Amsterdamiin päästyämme tarkoituksena oli ensimmäisenä ryykätä katsomaan Anne Frank -museota. Anne Frank oli siis tämä tyttönen, joka kirjoitti kuuluisan päiväkirjan toisen maailmansodan aikana, kun joutui asumaan perheensä kanssa juutalaisvainoja paossa. KVG, jos ette tiedä. Tarina on varsin mielenkiintoinen.

No eniveis, tässä on se, mitä meitä odotti museolla:

Eli aivan järkyttävät jonot ja kauhea vesisade+tuuli. Jäi sitten jonottamatta kokonaan, sillä tuossa olisi varmasti mennyt lähemmäs 2 tuntia, ennenkuin sisälle oltaisiin päästy. Jono siis kaartaa vielä oikealle kuvassa. Museo on sillä kadulla, minne kaartuva jono vie. Olisi ollut vähän liikaa jonotella siellä kylmässä ja tulla nyt sitten vielä kipeäksikin.

Päätimme jonottamisen sijaan mennä kanaaliristeilylle. Amsterdamissa on siis paljon kanaaleja. Risteily maksoi 13€ per henkilö, minkä hinnan kyllä mielellään maksoikin, kun sai istuskella"sisätiloissa" lämpöisessä. Kuvat ovat huonoja, sillä paatin ikkunaa ei viitsinyt sateen takia avata, ja ikkunat olivat aika huurussakin. Lupaan kuitenkin, että Amsterdamista on tulossa vielä enemmän kuvia, kun pääsen sinne asti uudelleen.

Miksua kiinnosti erittäin paljon tämä risteily. Nukkui oikeastaan koko matkan :D

Risteilyllä oli opastus monella kielellä, jopa ruotsiksi, muttei sitten kuitenkaan suomeksi. No, kyllähän me nyt englantia osaamme!

Kanaaliajelun jälkeen menimme äkkiä takaisin autolle, sillä sade jatkui jatkumistaan. Autolla huristimme porukoiden hotellille, jossa kuivattelimme hetken ennen lounasta. Lounaalle menimme lähellä olevaan La Place:en, joka on iiiihana paikka. Ruoaksi saat ottaa mitä vaan, ja pihvin tai kalaa jos haluat, niin saat odotella parillan vieressä, kun se sinulle paistetaan valmiiksi. Kaikki on tuoretta ja hyvännäköistä. Namnam! On salaatteja, leipiä, pastoja, pihvejä, kalaa, perunoita, keittoja ja jälkkäriksi kaikenlaisia pirtelöitä, jätskejä, hedelmiä, kakkuja etcetc. Valinnanvaikeutta hieman meinasi olla, mutta löytyi sieltä sitten oma kuitenkin.

La Placessa möhjöilyn jälkeen oli tarkoitus meikäläisen lähteä hipsimään junalle ja kotiin, mutta kävellessämme rautatieasemalle päin, huomasimme, että Madame Tussauds'n vahanukkemuseoon oli vain pienenpieni jono, ja päätimme poiketa kuvailemassa julkkiksia hieman. Kuvia:

Nähtiin me Anne Frankkikin.. Miksu yritti kyylätä, mitä se kirjoittaa ;)

Äitee pääs vihdoin kahville George Clooneyn kanssa :D
Ja minä kuvaan rakkaan Johnny Deppin kanssa, ih <3

GAGAAA!

Tuuuua ja parhaat bondit!

Tua ja Mona Aliisa :D

Miika ja Beckham!
Hauskaahan se oli pöllötellä noiden nukkeloiden kanssa! Kovin olivat aidon näköisiä, ainoastaan Julia Roberts ei ollut itsensä näköinen.

Nukkemuseosta lähdimme sitten rautatieasemaa kohti. Taas piti hyvästellä, ja kamalaahan se oli jälleen kerran. Vaikka tietää, että aika menee NIIN nopeaa ja viihdynkin täällä, piti taas itkeä aivan hulluna kun lähdin. Mikä kivointa, peiliin en sitten kyyntelten jälkeen tajunnut vilkaista, ja kotiin päästessäni huomasin, että silmämeikit olivat poskilla, eli ei ainakaan sielä missä niiden kuuluisi olla.

Oli badass kotimatkalla: en leimannut päivälippuani, eikä kukaan sitä minulta kysellyt, eli menin pummilla eli ansaitsisin kamalan rangaistuksen, mutta minulla on nyt edelleen se sama päivälippu käyttämättä, JEE! :D

Viikonloppu oli mahtava.. Kiitos siitä kuuluu ihanalle perheelle.. Ja jo pian pääsen takaisin kotiin ja näkemään Vilmarakkaan.. <3

Muita kuulumisia sitten. Ensinnäkin koulurintamalta kuuluu semmoisia, että pian on ensimmäinen koeviikko ja ensimmäiset tehtävänpalautukset. Olen aika epävarma edelleen, että olenko yhtään oikeilla jäljillä siitä, mitä opettajat kirjallisilta töitä vaativat, mutta eiköhän niistä nyt aina ainakin läpi pääse.

Koulurintamalta on myös muita erittäin mielenkiintoisia uutisia: MEIKÄLLE LÖYTYI HARJOITTELUPAIKKA!!!!!!!!!!!! Jeejee! Eli, tulen suorittamaan harjoitteluni paikassa nimeltä Randerode, joka on yksikkö joka on erikoistunut Parkinsonin tauti- ja aivovammapotilaisiin. Olen NIIIIN innoissani, ja niin ollaan ilmeisesti sielläkin, nimittäin ottavat aina mielellään ulkomaalaisia opiskelijoita vastaan. Ainoa miinuspuoli tässä on se, että paikka on Apeldoornissa, jonne on tunnin matka bussilla/junalla. Ei se matkustaminenkaan niinkään, mutta jos teen sen noin 20 päivää, niin kustannukset matkustuksesta nousevat yhteensä 300 euroon. En tiedä vielä, onko mahdollista saada avustusta Windesheimilta, vai onko oltava yhteyksissä Seinäjoelle. Harjoittelun on määrä alkaa uuden jakson alkaessa, eli ihan pian. Kerron sitten siitä lisää, kun on jotain kerrottavaa. Laitan linkin nettisivuille, jos joku haluaa käydä katsomassa. Sivut ovat toki hollanniksi, mutta google translate! http://www.zorggroepapeldoorn.nl/zorg-en-behandeling/bij-de-dagbehandeling/randerode.html

Tämän viikon kun vielä jaksaisi, niin olisi tarjolla syysloma. Lomaksi sitä ei voi kuitenkaan oikeastaan kutsua, sillä paljon on tekemistä. Koulutehtävät on saatava valmiiksi viikon aikana, joten kyllä sitä saa perse puuduksissa istuskella koneen ääressä, mutta sitähän se on, opiskelu. :D

Joulukuussa saan myös ennakkojoululahjan, sillä Heidi, ihana oululainen ystäväni, lennähtää tänne neljäksi päiväksi. Luvassa on biletystä ja shoppailua ja hyvää ruokaa. JES! <3

Viime kerran arvoituksesta joudun nyt ikävä kyllä paljastamaan, että en päässyt Sander van Doornin keikalle Amsterdamiin eilen. Valitettavasti. Eli siitä nyt ei ole sitten sen koommin kerrottavaa..

Syksy se vaan saa täälläkin päin, eli kylmää ja sateista on alkanut olla. Puut ovat kuitenkin edelleen ihmeellisen vihreitä paikka paikoin.

Kommentoikaa ja kysykää, jos on jotain erityistä, mistä haluaisitte tietää Hollannista/opiskelusta/ tai ihan mistä vaan. Yritän sitten vastailla sen mukaan, jos kysymyksiä tulee :)

Tot volgende keer!

-Oona

1. Tervehdys Seinäjoelta! Mielenkiintoisen harjoittelupaikan olet saanut!
    Elina ja Marita

1. Joo! Nyt on paikka! Innolla odotan kyllä! Toivon myös, että on mahdollista saada Windesheimilta jonkinlaista rahallista tukea matkustamiseen, muuten on 300 euron pieti mennä ja tulla Apeldoorniin 4 viikkoa!